5. Born Fighter ( varning för bild-och textbomb)

2004Martell och Fighter


Born Fighter, oj hur ska jag sammanfatta sex år?

Det hela började med att min första ponny Busan III började bli till åren och vi hade börjat fundera på en ny ponny och det var en travponny vi pratat om. Året var 2003 och jag mins fortfarande det där samtalet från pappa som om det var igår. Pappa var och tittade på Svenskt Travkriterium i Stockholm och fick tipset om att det fanns ett russföl kvar hos Magnusson(föder upp travhästar, ÅS hästar) efter Tyson II.

Pappa förklarade för mig att den här ponnyn för tillfället bara var fyra månader och att det skulle ta väldigt lång tid innan han kunde tävla. Jag var 11 år och ivrig, ponnyn beställdes.

Det tog fyra långa (lååånga) månader innan den åtta månader gamla russbebisen anlände. Jag mins även detta väldigt väl, han var så rädd, han tryckte upp sig i ett hörn i boxen och jag grinade och sa att han hatade mig. Men det här skulle inte vara de sista tårarna jag fällde över min Born Fighter. Det var i den här svängen vi skaffade Guten som var två år äldre så att jag skulle få börja tävla lite.

Redan under inkörningen visade Fighter sitt rätta jag. Både jag, pappa och mamma spenderade mer tid i diket med den ponnyn än på vägen.  Men efter många om och men gick det tillslut att åtminstone få någotsånär ordning på honom och han kvalade in med lätthet på 2.20,. Men Fighter var hingst och satte inte en fot rätt längre in på säsongen och den första starten blev en diskning. Sen blev han valack.  Vår första seger blev under andra dagen på Östersundsdubbeltrav 2006, en segertid på 2.12,0 även min första seger med russ.

 

Efter det här rullade året på, antingen var det flopp eller på topp med Fighter. Men jag minns en topp som var ett långlopp på 2640 m där Fighter gick den fantastiska 2.05,0 vilket också tog oss till kriteriet! Fighter var långt ifrån på topp, men han kämpade och tog en 3:e plats på 2.12,8 vilket var helt fantastiskt. År 2006 är ett utav det bästa åren i mitt liv tack vare denna ponny.

Men efter kriteriet kom en svacka och 4-5årssäsongen var inget att skryta om, ingenting var som det skulle. 5-årsbaggen kom vi till final men där tappade han en sko och han hade ont i fötterna så det blev galopp. Men i slutet av året var vi nere på 2.00,3

Men så 2009 hade vi hittat vad det var som spökade, äntligen kom vi under två minuters gränsen! 1.52,2 landade vi på det året med sex segrar i bagaget, bland annat lilla midsommarkransen, lilla silverörnen och så en fjärdeplats i lilla Sundsvall Opentrot.

2010 har varit rätt tungt men det är förståeligt då han gick upp så många ”klasser” förra året. Men lilla Elit racet var vi med i! Det är nog årets bästa känsla.

Det finns nog inte ord som beskriver nog vad denna ponny betyder för mig, han är mitt allt, min bebis, min kompis.  Sex år av mitt liv fullt av minnen och upplevelser<3




2009


2008




2006


Kriteriet 2006 <3

Kram

Kommentarer
Postat av: josefin

vilken fantastisk ponny ! :)

2010-12-10 @ 18:28:24
URL: http://joosefinmariaa.blogg.se/
Postat av: Julia

hihi man tackar! :D

2010-12-10 @ 18:51:08
URL: http://busbulia.blogg.se/
Postat av: Felicia Olsson

Vilka fina bilder!:)

2010-12-11 @ 10:12:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0